lördag 14 mars 2009

Helg i Kapstaden och Langebaan

Vi bryter mitt vanliga bloggande med ett resdagboksaktift blogginlagg.
Nu borjar ordningen pa mina inlagg bli marklig pga tekniska brister, denna Langebaanvistelse intraffade alltsa fore den jag skrev om haromdagen.

Antligen helg efter en veckas arbete I Grabouw. Johanna kom och hamtade mig hemma hos rektorn dar jag bor nu och vi akte till Kapstaden for middag pa Mama Africa en restaurang med exotiska djur pa matsedeln och vilt trummande Afrikaner pa scenen. God mat men kanske inte min favoritmusik, och det har inget att gora med sangarens intresse for Johanna att gora, det var helt enkelt for mycket trummor. Jag at struts iaf och det var sjukt gott sa nagonting ar de stora elaka faglarna bra till..

Lordag morgon gick vi upp tidigt for att ha sa mycket tid som mojligt I Langebaan. Det var jag, Johanna, och hennes tva klasskompisar franskschweziske Sevan och hollandska Lisa. Langebaan, vind och vattensportens mecka pa Kaphalvon ligger innanfor en halvo som skyddar stranden fran vagor vilket gor att man inte kan vagsurfa men stranden blir desto mer lamplig for vindsurfing. Pa nagot satt blir lagunvattnet varmt sa man kan bada ocksa.

Efter nagra timmars korande var vi framme, kakade frukost och planerade dagen. Vi hyrde vindsurfingutrustning och gav oss ut pa vattnet.. Det gick bra iaf, jag fixade tva riktiga vattenstarter och med Sevans tips (han ar ratt vass) kom jag narmare att fullplansjippa, det ar dock en liten bit kvar.

Pa kvallen at vi middag pa ett stalle pa stranden dar de grillade fisk och skaldjur. Man satt utomhus runt grillarna och nar maten var klar var det bara att ga och hamta. For 150 spann fick man ca 10 olika fiskratter som avslutades med en halv hummer var. Da var till och med jag proppmatt, fantastiskt gott var det ocksa.

Sov ut ordentligt pa sondagen men tyvarr var det ingen vind och eftersom vi sovit sa lange hade vi missat alla andra aktiviteter Langebaan har att erbjuda sa det blev bara nagra timmar pa stranden innan vi akte tillbaka till Kapstaden.

I Kapstaden lamnade vi av Johannas klasskompisar och akte ner till Waterfront och tog en en sunsetcruise pa en segelbat. Oerhort mysigt och gratis champagne. En stor bonus var att vi fick se en vilsen Southern Rights whale. Valarna ska egentligen bara vara I detta omrade November till Januari sa det var en riktig bonus. Vi kom valdigt nara och valen dok upp och ner massa ganger, sprutade vatten, plaskade med stjartfenan och gjorde andra val-moves. Precis nar vi skulle aka dok den och vinkade hej da med fenan, iaf kandes det sa.
En mycket bra avslutning pa en mycket bra helg.

Lank till Johannas resdagbok: http://www.resdagboken.se/?documentId=3&userId=108307&section=journey&journeyId=335940&utm_source=RdB&utm_medium=AutoMail&utm_term=TextLink&utm_content=Dagboksmail&utm_campaign=Trafik

Basta sattet att se bilder fran var resa ar att bli kompis med Johanna pa facebook. Dar finns fler bilder an pa resdagboken.

Inga kommentarer: