lördag 14 mars 2009

Beauty and the Beast

Det senaste ett och ett halvt aret har jag gatt och blivit en riktig kultursnobb, (undrar varfor..). Har varit pa Shakespeare pa stadsteatern och har snart klippkort pa Operahuset efter tva besok dar. Sa nar man dyker upp I en storstad som Kapstaden ar det klart att man ska kla upp sig, njuta en ol pa operabaren och avnjuta lite finkultur. Musikalversionen av Disneys skonheten och odjuret spelades och eftersom det ar Johannas favorit-Disney var det givet. Jag var grymt imponerad av forestallningen, oerhort proffsigt genomfort pa alla satt. Jag tycker det ar roligt vilka effekter man kan uppna med sa relativt enkla medel som man har att jobba med pa teater, (jamfort med film da alltsa) plus att jag gillar att glida runt uppkladd I fina miljoer (speciellt nar jag inte behover lana kostym av Lorensson). Storyn var dessutom betydligt battre an I My fair lady och Mary Poppins som ar de musikaler jag sett I Goteborg.

En liten lustig, tragisk eller mojligtvis tragikomisk grej (valj sjalva) vi bada reagerade pa var att alla I pjasen var vita utom en liten tekoppspojke och Gastons (killen fran gymmet, se Glamgym nedan) betjant. Grejen ar att betjanten ar ratt klent mentalt begavad och far stryk av allt och alla, framst Gaston, hela tiden. Vi fick bada inte sa lite vibbar av “Peter och Kajan I Afrika” (mkt fordomsfull gammal barnbok med repliker som exempelvis “Raska pa neger!” och “Well sade negern och raskade pa”. Kunde de inte ha haft med nagon mer fargad eller svart (det ar skillnad har) skadis I en serios roll. Visst gammalt lever visst kvar..

Nagot annat som var lite konstigt ar operahusets (Artscape) placering. I de flesta stader bygger man sitt operahus I de finare del av staden, for att visa upp huset som ofta ar lite av ett arkitektoniskt konstverk I sig. Tank Goteborgs operahus eller Operahuset I Sydneys hamn. Kapstadens operahus ligger I downtown som sags vara livsfarligt efter morkrets inbrott. Vi och alla andra besokare hade en taxi som vantade precis utanfor operahuset. Jag fick en kansla av att hela downtown lag I bakhall for oforsiktiga musikalbesokare. Man har ju hort en del om hur farligt det ar har I Sydafrika och vi var inte sugna pa att chansa. Pa vag darifran med taxin tittade jag lite efter luriga ranare men jag sag inga. Antagligen ar de val kamouflerade och man har ingen chans att se dem innan det ar for sent. Jag tycker iallafall att det ar markligt att operahuset ar byggt I ett sadant omrade. Det finns dessutom ett annat omrade, Waterfront, dar ett operahus hade smallt in hur bra som helst.

Inga kommentarer: