söndag 23 oktober 2011

Matrevolutionen

Läste ut Matrevolutionen igår. Andreas "Kostdoktorn" Eenfeldts mycket intressanta bok som förespråkar LCHF (LowCarbHighFat) som lösningen på i stort sett alla hälsoproblem i hela världen på ett mycket övertygande, ibland närmast överväldigande sätt.

Statistiken och undersökningarna är mycket övertygande men alla vet ju att man kan göra vad man vill med statistik. Tror dock inte Eenfeldt har vinklat fakta eftersom han sågar folk som gjort det tidigare rätt kraftigt i boken och jag tror inte han går i samma fälla själv. Därför tror jag på den.

Jag köper det mesta i boken. Jag tror absolut att vi skulle må bättre av att äta som vi är utvecklade för. Att socker, vitt mjöl och kemiska tillsatser inte borde utgöra grunden för vår kost. Att mängden mediciner vi trycker i oss är helt sjuk. Att något är fel när när 70% av amerikanerna är överviktiga och resten av världen följer efter.


Jag har dock vissa synpunkter, inte på konceptet men på det praktiska genomförandet.


Det första gäller (kanske föga förvånande..) LCHF för tränande. Boken är skriven av en läkare med viktnedgång och medföljande allmänhälsa som fokus så detta är inte bokens primära mål men jag tror att fler än jag blir nyfikna. Kan tänka mig att många som intresserar sig för kost så mycket att de köper boken också tränar en del. Visst det funkade för Ferry, Colting och Lidberg (framgångsrika, LCHF-ätande idrottare) men det är stor skillnad på att vara elitidrottare med full backup från omgivning och sponsorer jämfört med att vara vanlig arbetare med ettjobb och ett liv som ska balanseras medan man försöker träna hårt. Är det bra för alla typer av idrottare? Är det bra för muskeltillväxt? Att Lidberg är framgångsrik tyder på ett ja men vet man om han är bra tack vare eller trots sin diet? Antar att det finns mer att läsa på i ämnet, ska undersökas.


Eenfeldt får det att låta väldigt enkelt att följa LCHF. Kött, fisk, ägg och smör är god mat. Ät god mat, njut, gå ner i vikt, få bättre hälsa. Hur enkelt som helst! Jag råkar känna rätt många som gillar kolhydrater. Som inte bara gillar kött, fisk, ägg och smör utan även pasta, öl, glass, kakor och chips. LCHF är inte utan uppoffringar; ingen glass varma sommardagar, inget godis i soffan till filmen, ingen öl med polarna på fredagarna. Det kräver vilja. Det är inte lätt. Det kan vara värt det men det är inte lätt. Att förändra kroppen brukar inte vara det.


I boken nämns inte mycket av de praktiska skäl som finns att folk äter mycket kolhydrater. Det är billigt och lättillgängligt Speciellt frukost är för många förknippat med kolhydrater. Det är svårare, dyrare och kräver mer tanke att följa LCHF. Det kan säkert vara värt det men det kräver tex. mer av utövaren att steka ägg och bacon varje morgon jämfört med att hälla upp fil och flingor eller koka gröt.


Jag har försökt med LC(HF) men då var jag så "fetträdd" att jag bara uteslöt kolhydraterna utan att öka fettet vilket inte gav bra resultat men jag är sugen på att testa igen. Nu när jag är i Afrika serveras jag ett kilo ris till lunch varje dag så det får nog vänta tills jag kommer hem men det verkar för bra för att inte testa.


Tillägnat Anders Bok som gav mig boken, hoppas Ironmansatsningen går bra där hemma.

3 kommentarer:

Johanna sa...

No way att jag ger upp min glass en solig sommardag eller choklad och ett glas rött om fredagkvällen!? Är inte det minsta övertygad om att det skulle vara en tilltalande idé...

För bra för att testas???

Generalen sa...

Läs boken. Du kommer bli sugen på att testa, sjukt mycket fördelar. Men jag håller med dig, det är mycket att ge upp.. Vad tror du om perioder?

Helena sa...

Jag har läst Mats-Eric Nilssons bok "Den hemlige kocken" vilken fick mig att fullkomligt gå bärsärkargång i skafferiet. Rekommenderas till modiga. För övrigt älskar jag kolhydrater!
Nu vill jag veta lite om mattepedagogiken!