söndag 9 oktober 2011

Saker som inte hade hänt i Sverige

Känns viktigt att säga att detta inlägg inte är ett klagomål. Se det istället som exempel på ett antal upplevelser jag aldrig hade fått hemma. Jag tänkte också att det kan ge en bild av vad jag har att anpassa mig till här. En del av charmen med att vara utomlands är ju att saker och ting är annorlunda än hemma. Och Afrika är väldigt annorlunda. På gott och på ont.

En av mina voluntärkollegor (nr 1), upptäcker, kl 5.35 när han försenat bussen som ska ta oss till flygplatsen med 5 min, att hans id-kort är borta (en svensk hade kanske kollat detta kvällen innan..). Han letar i 10 min till, börjar göra två svenskar och en chaufför lite nervösa innan han utbrister "kanske kan jag använda mitt pass på flyget istället?". Kanske det ja..

Jonas säger "Allah akbar!" i taxin (oklart varför) varpå en annan av mina kära kollegor (nr 2) frågar om han är judisk (?). Kanske hade hänt i Sverige också men ändå en bra historia. Om någon av er inte fattar så är det roliga att judar troligtvis inte säger Allah akbar..

Jag lånar ut en av mina nya, jävligt svårhittade, volleybollar som jag skaffat i Durban till en lärare från Mafikeng när han ska till stranden med sina elever. På kvällen kommer han tillbaka och har slarvat bort en av dem. Ansvarsfullt av läraren.. Gör idrottsarbetet i Mafikeng lite knepigare.

Det första voluntärkollega nr 3 gör när vi träffas på flygplatsen i Durban är att fråga om någon av oss är gay, han gillar nämligen inte bögar. Att han sedan spenderar allt annat än jättelite tid med att brottas halvnaken med sina kompisar och fisa på dem är kanske inte motsägelsefullt men det är en kul story som bör berättas. Ett ovanligt sätt att presentera sig är det ju iaf.

Bilar kör ut på väggrenen och släpper förbi en om man kommer för nära. När man kört om slår man på blinkersarna som tack. Bra grej, borde uppmuntras i Sverige.

Städerskorna på lodgen brukar roa sig med att flytta om våra saker så mycket de kan. Det är lika spännande varje gång man kommer hem att leta reda på dem. Vet inte riktigt vad som är gängse i Sverige men när jag städade hytter på kanalen försökte jag rota så lite som möjligt bland gästernas ägodelar.
En gång tvättade de våra kläder åt oss. Det var ju snällt men ingen av oss ville egentligen ha våra skjortor torktumlade..

Bara ett axplock, jag tror det kommer mera.

Inga kommentarer: