fredag 7 oktober 2011

Snabba svängningar i matten

Det svänger snabbt här, det gör det alltid i skolan men här är det extremt. Skolveckan började och det var rätt skönt att komma igång med lektioner efter alla förberedelser. Jag och min assistent Nkozo från Durban University höll, i vårt tycke, två bra lektioner om statistik baserat på nationella prov med hjälp av mobiltelefonerna. Vi fick bra respons av eleverna (respons överhuvudtaget är annars rätt ovanligt från den afrikanska eleven) och alla var nöjda.

Trodde vi.
Eleveras ordinarie mattelärare tyckte att vi lärde ut "fel saker" och beslöt sig för att ta över så nästa dag fick jag inte ha några lektioner. Tydligen hade hon önskat saker som jag inte fått reda på men det borde inte spelat någon roll.

Att hon inte kunde ge mig 90 min av elevernas tid för att testa något nytt är helt sjukt. Hon har gjort sin grej med dem i 12 år och det har inte gett önskvärda resultat. Hon påstod att de redan kunde det jag gick igenom men då hade det inte tagit dem en timme att räkna ut medel, median och kvartiler av 12 datapunkter.. Dessutom är det inför-examensplugg som gäller så repetition borde vara välkommet.

Hon ska ändå ha lite respekt. Hon gjorde vad hon trodde var bäst för sina elever. Till skillnad från många andra som bara klagar så agerade hon och försökte göra jobbet istället. Tydligen blev det något mer organisationsfel för de eleverna fick inte ha matte ändå men hennes tanke var ju god. Bara oerhört bakåtsträvande.

Jag tror aldrig förr att jag blivit kritiserad för något jobbrelaterat på det viset. Inte vad jag kan komma på iaf. Jag väljer att inte se det som att jag gjorde något dåligt (jag tror mig vara självkritisk nog att inse när jag gör det) för den lektionen var både bra och relevant. Istället var det ett organisatoriskt misslyckande och en del människor är helt enkelt inte öppna för förändring. Att förändra undervisningen här kommer att ta tid.

Sista dagen uppstod en lucka i schemat. Jag och Nkozo svepte in med våra telefoner. Eleverna hade saknat oss. Vi rev av av vår lektion, det gick skitbra och många av dem stannade till och med lite extra (rätt bra betyg för en mattelektion..). Ordningen återställd och ett skönt avslut för oss.

Inga kommentarer: