tisdag 18 oktober 2011

Mafikeng Update

Tillbaka i Mafikeng efter två veckor i Durban så gjorde vi klart biblioteket förra veckan. Ett rum fyllt med massa böcker och gammal skit är nu förvandlad till en fin, clean, studyhall/biblilotek dit eleverna kan komma och få hjälp av oss. Det krävdes en blixtinsats av rektor Langa (som också bevisade hur effektivt elev(slav)arbete kan vara) att bli av med de sista bokhögarna till ett annat förråd men bra blev det. De böcker vi bar iväg kan bli rätt svårhittade i ett senare skede men det är inte vårt fel och det är absolut inte sämre än innan.



Folk är sjukt nöjda med jobbet vi gjort där. Själv tycker jag kanske att det är lite överdrivet. Att sortera böcker och ändra om lite är väl något som vem som helst hade kunnat göra men det kräver kanske ett visst mått av initiavförmåga och organisation som inte alla besitter. Kul att de är nöjda iaf.



Den här veckan har Jonas fått ledigt och har åkt till Kapstaden. Idag var dessutom inte Thabang, tredjemannen i vår trio, i skolan så jag var själv från vårt team. Av olika skäl har jag inte skaffat några andra vänner här så just nu är det rätt ensamt.



Det har också varit lite oklart exakt vad vi ska göra resten av terminen. Möjligtvis ska jag ta över massa klasser från nån som gått på mammaledighet men det är inte klart än och i väntan på besked känns det dumt att starta upp mer än de idrottslektioner vi tagit på oss och ett literaturprojekt som startar på torsdag.









Den här bilden har inget med jobbet att göra men jag tycker den är rätt kul. Bilden kommer från svenskafans.com där jag med mitt, enligt vissa, något osunda intresse för spansk fotboll hänger en del. Det roliga är förstås hur tre av bloggarna satsat rätt mycket på sina bilder (trots lite märklig skärning på Jens och Robert) medans den fjärde, hoppas jag iaf.., inte gjort det..

Inga kommentarer: