lördag 19 november 2011

Shellshocked by a mathexam

Jag hjälper mattelärarna att rätta slutprov just nu. Började i fredags med 9ornas prov. Jag var beredd på att att det skulle vara illa då de knappt har haft någon lärare de senaste veckorna och de har det allmänt svårt men jag var inte beredd på denna fullkomliga katastrof. Först trodde jag att jag rättat fel, att jag bedömde onödigt hårt (fast mallen är rätt tydlig). Sedan trodde jag att det var en slump med en följd av dåliga resultat i början. Det var det inte. Jag frågade en kollega och han var inte alls förvånad. Jag är närmast chockad.

Jag har rättat ungefär trettio prov. Snittpoängen ligger någonstans mellan 10 och 15 poäng av 80 möjliga. Minst hälften av dessa 10 fås ifrån flervalsfrågor, 10 st, 4 alternativ, 2p st. Den som bara gissar bör alltså få 4 el 6 poäng där. Det är inte alls ovanligt att eleverna har 4 av 80 med enbart poäng på flervalsfrågorna.

Något som blir tydligt när man rättar är att de inte har en aning om vad som frågas efter. Det är som att de bara tar siffror från uppgiften, gör något med dem och är nöjda. Svar som att en bil kör i 14000 km/h eller att ett rum är 1000 kubikmeter högt förekommer hela tiden.

Man skulle vilja skylla på engelskakunskaperna. Att läsa ett ämne som matte på ett främmande språk man knappt förstår gör det inte lättare. Att frågorna på provet är på engelska hjälper såklart inte till. Men det är inte så enkelt, den del de hade allra svårast med var den rena algebran, lös X eller förenkla uttryck, alltså uppgifter där betydelsen av läsförståelse borde vara minimal.

Jag blir helt förvirrad av detta. Så många elever klarar ingenting, fattar ingenting av ämnet och ska snart börja läsa mycket avancerad matte. Hela tiden på ett språk de knappt förstår något av. Undervisningen är inte det minsta anpassad till underlaget och ska tydligen inte vara det heller. Det finns en läroplan och den ska man följa. Lektion för lektion. Punkt.

Vet inte riktigt hur man ska hantera detta. Jag var beredd på att det skulle vara illa men inte så här. Jag antar att det bara visar hur mycket jobb det finns för oss att göra och att vi är här är i alla fall ett steg i rätt riktning men det är en galet lång väg att gå.

Inga kommentarer: