måndag 7 september 2009

Dödens torg

Tänk på fem saker du vill ska finnas på ditt närmaste torg. Jag kan sätta 1000 spänn på att max en av dem finns på Kaggeledstorget. Här finns ingen mataffär, frukthandel, videobutik, gym, klädaffär eller något sjysst café. Heller ingen bank eller apotek eller något annat tråkigt-men-praktiskt.

Det du kan tänkas ha önskat dig som faktiskt finns här är en frisörsalong och en pizzeria. Om man tänker sig att pizzerian inte har jättebra pizzor men ett rätt stökigt klientel och en uteservering som överblickas och framförallt överhörs (ord?) av samtliga fönster i din lägenhet tappar den också i charm.

Det som finns här på bekostnad av normala verksamheter är en akvariefiskbutik, en liten baguettebutik där grovt bröd alltid är slut, en affär som säljer djurfoder, ett Atg-ombud, ett solarie och en cykelverkstad. Hela upplägget på torget med en instängd stengård, massa flaggstänger och en mysko staty känns väldigt öststatsaktigt. Igår kväll hade vi dessutom äran att besökas av ett jävla moppegäng som fick ranchons alkisar att verka både lågmälda och sofistikerade. Ja det är ett kul ställe...

Jag älskar Torpa/Kålltorp och diskussionerna var hårda när det blev tal om att kanske byta sida av stan men Kaggeledstorget platsar helt enkelt inte.

:) Villa och Silva. Valenciaduon inblandad i samtliga mål när Spanien körde över Belgien.
:( En trasig idrottsgeneral. Senaste åkomman är att jag är halvdöv efter ett skott på örat i en korpmatch. Jag behöver en månad i ett sånt där läkeakvarium som dom har i Sciencefictionfilmer. Och då håller jag inte ens på med någon kontaktsport på allvar just nu.

Inga kommentarer: