lördag 21 februari 2009

Vikariera i Grabouw

Nar jag har idrott och matte med de aldre barnen (alltsa det jag ar utbildad for) i skolan dar jag volontararbetar trivs jag och har kul. Nu ar det emellertid sa att ratt ofta ar larare pa mellanstadiet borta av olika anledningar och da far jag vikariera. Hemma i Sverige ar det ett skitjobb att gora korttidsvick, barnen blir extra jobbiga och man kan inte riktigt deras rutiner.
Mellanstadiet ar heller inget av mina favoritstallen, ska aldrig jobba dar.

Har ar det rena helvetet att vicka, mellanstadiebarnen fattar ingen engelska och ar uppemot 60 i varje klass. En kollega pa skolan havdar att de snittar 30-40 iq men det ar nog att overdriva. Smarta ar de daremot inte (i genomsnitt, undantag finns) och ratt manga har damp som foljd av missbruk under graviditeten. Nar man vickar ar planering mycket viktigt, barn som vet vad de ska gora skoter sig oftast, barn som inte vet det kaosar. Den afrikanska stilen handlar inte sa mycket om planering utan mer om olika former av kaos.

Hemma kan man ju alltid gladja sig med att man far betalt ocksa..

Inga kommentarer: