måndag 2 januari 2012

Jul till Nyår

Nu har det blivit ett uppehåll i bloggandet igen så jag tänkte gå igenom lite snabbt vad som hänt sista veckan.

Johanna kom ner på julafton och bättre julklapp kan man inte få. Hon hade haft en tuff resa och var inte alltför nöjd med flygplatspersonalen varken i Köpenhamn eller Johannesburg men till slut var hon på plats i alla fall. Julafton firades sedan med att bränna 1000 Rand av Swissairs pengar på nya sommarkläder eftersom väskan inte kom hela vägen. Den dök upp dagen efter dock.

Vi åkte upp till Langebaan på Sydafrikas västkust. En av mina absoluta favoritplatser på jorden. (Tror det finns äldre inlägg här på bloggen om det). Nice strand, bra mat, varmt vatten, perfekt för vindsurf, väldigt vackert. Vi spenderade några dagar där och även om jag fortfarande inte sätter fullplansjippen så kommer jag närmare och närmare. Johanna utvecklades också mycket under min gamla, tyska instruktör Kuttes ledning.

Vi har förlovat oss. Detta var något jag funderat på under hela hösten men inte direkt pratat med någon om så det kanske kom som en överraskning för många hemma. Efter att ha haft Jonas och Agnes med mig som bollplank och support lyckades jag köpa en ring veckan innan Johanna kom ner. Jag friade i solnedgången på stranden i Langebaan under en picknick med rosevin, kex ost och vindruvor. Johanna sade ja (tur för mig) så nu har hon en guldring med diamanter på fingret och jag fick några nya vuxenpoäng så här strax innan 30-årsdagen. Känns väldigt bra på alla sätt.

Tillbaka till Kapstaden för nyår. Vi hade blivit inbjudna att fira med några vänner från vår förra resa för tre år sedan. Vi visste egentligen ingenting om festen men det visade sig att det var i ett lyxhus med utsikt över botaniska trädgården och taffelberget med stor pool, serveringspersonal, öppen bar och massor med god mat. Kändes som man var på fest i OC-huset. Ska tilläggas att det var massor med trevliga människor där också men det var inte lika oväntat. Mycket trevlig nyårsafton var det.

Nu är vi ute i vinområdena där vi skall åka runt och bo flott och äta och dricka gott tills på fredag då vi kommer tillbaka till kapstaden igen.

3 kommentarer:

Jim sa...

Stort grattis!
Ha en fortsatt trevlig semester.

Generalen sa...

Tack Jim. Will have.

Aulin-Rodén sa...

Hepp hepp, gott att höra.
Känns som om jag är lite sent ute, men grattis och skoj att läsa om hur du har det.

Låter som om du inte skulle längta tillbaka så mycket om det inte
vore för Johanna ;o)

Kom precis hem från vietnam och skulle väl kanske hellre vara där än här...
/Erik