torsdag 26 januari 2012

Dolph

Jag blandar och ger här på bloggen. En dag en lägesrapport om jobbet en annan gång blir det fotboll. Mitt överlägset mest kommenterade inlägg är bilder på mitt (försök till) skägg och mitt relativt seriösa inlägg om barnmisshandel och religion får inte ens en like på FB, däremot fick det en komplimang i ett meddelande. Ja bloggvärlden är speciell..

Nu är det iaf dags för bokrecension igen. Som inspiration att fortsätta träna trots att jag blivit 30+are fick jag Dolph Lundgrens bok "Fit Forever" i födelsedagspresent av min kära fästmö.

Dolph är en intressant människa. Han har medverkat i över 40 Hollywoodproduktioner, men kan du nämna mer än 3 (utan efterforskning) är du antagligen kille, född senast 85 och kan onormalt mycket om film. Han är framgångsrik inom kampsport. På riktigt, inte bara i Rocky 4. Han är utbildad civilingenjör i Kemiteknik på KTH, var kursetta på University of Sydney och fick stipendium till MIT. Hans intellektuella sida framkommer dock sällan på film fast det kanske bara bevisar att han är en bra skådespelare? Gunnar Jensen i Expendables känns ju inte som MIT-material direkt. Dolph har även lett melodifestivalen men det såg jag för lite av för att uttala mig mer om. Det är alltså en mångsidig (om än inte på film) herre det handlar om och nu kan han även lägga författare till meritlistan.








Dolph som ryske monsterboxaren Ivan Drago i Rocky 4. Han pratar inte så mycket men när han gör det är det guldkorn till oneliners som "I must break you" och "If he dies, he dies" med rysk brytning.


Dolph som Heman - Master of the Universe. Har tyvärr inte sett den, den sägs vara allt annat än bra, men bara att bli påtänkt för rollen som Heman är rätt mäktigt.








Boken är en rätt skön samling historier från Dolphs, som då hette Hans, uppväxt och tidiga karriär blandat med hans tankar om träning, mat och hälsa.


Gympassen är vettiga och verkar bra trots en del mindre konstigheter, (underarmar före rodd och latsdrag, funkar det verkligen bra?) och han har splittat kroppen på ett intressant sätt som jag vill testa när jag kommer hem.


Han beskriver ett hemträningspass som nog är effektivt men innehåller lite väl mycket sparkar och slag för att jag skulle köra det rakt av hemma. Känns lite fånigt att stå och skuggboxas och luftsparka hemma i lägenheten men det kanske bara är jag.

Avsnittet om mat är inte nyskapande och man har hört det mesta förut men är absolut inte dåligt.

Att kapitlen heter saker som Weaponry, Tactics och Special Ops, att simpassen heter Dolphin 1 och 2 eller att han rekommenderar en "Dolph Shock Morning Shot" på morgonen skulle kunna upplevas som töntigt eller som att han är helt hög på sig själv. Jag tror dock inte så är fallet utan att det är gjort med en stor dos självironi och med glimten i ögat. Fast det trodde jag ju å andra sidan om de småknubbiga gangstarapparna i "Lilla Edet Represent" också..

För att sammanfatta tycker jag att Fit Forever är en rätt bra bok som är en blandning av träning/hälsa och självbiografi. Den är inget måste men innehåller ändå en hel del bra tips men man bör nog vara hyfsat positivt inställd till Herr Lundgren för att inte störa sig på stilen. Han gillar bilder på sig själv kan man säga..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha!
Jonte jag märker att jag saknar din humor i vardagen. Jag måste logga in här oftare helt enkelt innan du kommer hemåt.
Skuggboxning vet man ju en del om efter tiden på Army. Inte från vår sida dock.
Är pepp på att få med dig på x-fit. Det kommer att gå bra om du håller samma mängd och intensitet som du nu gör.
M hälsar!
Göran

Generalen sa...

X-fit låter spännande, ska absolut testas när jag kommer hem. Går skuggan på passen då?

Hälsa familjen, vi hörs i april när jag kommer hem.