onsdag 25 januari 2012

"He who spares his rod..

..spoils the child" är vår rektors favoritbibelcitat (vilket är ditt? rätt få har ett..). Det ger honom nämligen rätt att slå barn lite som han vill. Trots att det egentligen är olagligt. Eller att han egentligen inte har någon som helst koppling till barnen. Tydligen.

Vi har länge varit medvetna om att aga förekommer på skolan vi jobbar på. Vi tycker inte om det och får bita ihop varje gång det sker. Men vi måste ta det. Det är ett annat system här, vi är i en helt annan del av världen och agasystemet är, trots att det är olagligt, en viktig del i Sydafrikas skolsystem, hur sjukt det än kan låta. Det är uppenbart effektivt för disciplin om än inte inlärning så det fyller ett visst syfte på skolan. Se Jonas blogg för mer detaljer om detta.

Igår tog han det dock ett steg längre. Vi var på hemväg med bilen, några barn lekte längs vägen några hundra meter framför oss. En tjej knuffade en annan en liten bit ut på vägen. Vi hann väja för henne i god tid men rektorn blev tvärförbannad, vände bilen, hoppade ur, slet av sig sitt bälte och började smiska förövaren. Jag, Jonas och Agnes satt närmast chockade i bilen. Vi har motvilligt accepterat att aga förekommer på skolan men var inte beredda på att rektorn är någon slags självutnämnd brottsbekämpare som smiskar alla barn han ser göra något fel.
Jag var tvungen att fråga honom om det han just gjorde verkligen var lagligt.
Jag vet ju svaret men ville höra det från honom. Till svar fick jag bara motfrågan "är det lagligt att knuffa någon ut på vägen".

En något hetsig diskussion började. Jag frågade om det inte hade gått att försöka prata med henne istället, att förklara det dumma med att knuffa någon ut på en landsväg. De argumenten skrattade han bara åt. Jag råkade säga att "I pity Africa" om man inte ens försöker lösa konflikter utan våld, han svarade att han "pity Europe" som måste ha så dålig disciplin eftersom vi inte slår våra barn.
Sedan började det urarta med att rektorn inte lät någon annan prata utan gjorde milslånga bibelreferenser istället. Citatet ovan och en historia om hur Jesus upptäcker att folk gamblar i templet och går loss med en piska skulle tydligen rättfärdiga agan. Vi sade att bibeln även förespråkar stening, är det också bra? Det gjorde ingenting, är man död är man död tyckte rektorn. Nu blev det helt omöjligt att resonera med honom och vi kom inte mycket längre.

Jag blev dock förbannad på ännu ett plan. Jag är inte troende men har respekt för religion. Jag känner flera bra människor som är religiösa. Därför hatar jag när folk använder religion som svepskäl för att rättfärdiga dåliga handlingar och sedan är helt omöjliga att resonera med. Tyvärr är det alldeles för lätt att rättfärdiga på det sättet, historien är full av exempel.

Jag tror på kritiskt tänkande, eget ansvar och att man måste kunna rättfärdiga sina handlingar inför sig själv. Att citera en bok varav större delen är skriven minst tvåhundra år efter händelserna som beskrivs och som dessutom inte bör tolkas bokstavligt räcker inte för mig. Det är folk som gör det som gör att många ser alla troende, oavsett religion, som religiösa fanatiker och ger vanliga, goda människor som råkar vara troende, dåligt rykte.

Kan tilläggas att det var rätt stelt i bilen i morse..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är stolt över dig som har kuraget att agera!

/Mor

Generalen sa...

Tack mamma. Fast så mycket agerat blev det ju kanske inte. Men han vet våran åsikt iaf.