fredag 23 december 2011

Jul på södra halvklotet

Imorgon är det julafton men här i Kapstaden har det inte direkt infunnit sig någon julstämning. Känns rätt bra. Jag tycker det är sjukt krystat när man går loss med för mycket tomtar, renar, slädar, granar och annat klassiskt, vintrigt julpynt som känns rätt malplacerat bland folk i surfshorts när det är 25 grader varmt ute. Visst finns det en del blinkande tomteluvor och en och annan plastig gran här men inte i närheten av så mycket som i Australien, där jag spenderade en jul för några år sedan.
Lite oväntat, jag var förberedd på att det skulle fullkomligt frossas i malplacerat julpyntande och dålig smak här men det här var en positiv överraskning.

Speaking of Australien, mina föräldrar befinner sig där just nu och mycket av det jag gjort här senaste veckan, dvs surfat, kollat på fotboll och spelat biljard, påminner om min tid i Australien. Aningen mindre jobbletande och alkoholkonsumerande men mer god mat och träning den här gången dock. Var sak har sin tid (se förra inlägget).

Även om det inte blir någon klassisk jul tror jag att imorgon blir en bra dag ändå. Jag får äntligen träffa min älskling igen efter 3,5 månad ifrån varandra. Bättre julklapp kan man inte få.

God jul på er alla. Vilket halvklot ni än är på så njut av julen så mycket ni kan.

Inga kommentarer: