måndag 12 december 2011

En vecka i Kapstaden

Har varit i Kapstaden, en av mina favoritstäder i världen, en vecka nu. Här är lite intryck:

Det är grymt med gatuljus, uteställen och ett utbud av restauranger. Det här låter kanske inte så märkligt men jag har ju bott utan tillgång till detta i tre månader. Att det är väldigt överkomliga priser gör inte saken sämre. Jag njuter av bl.a. sushi, mexikansk mat och caf'efrukostar nästan dagligen.

Taffelberget är mäktigt. Förutom att det är bra motion att gå uppför (gjorde det i lördags) och att det är betydligt mindre platt där uppe än vad det verkar nerifrån så ger det hela staden en särskild prägel. Nästan var man än är i staden så ser man berget när man tittar upp, man påminns om vart man befinner sig och ler lite inombords.

Surfing är kul. Åkte till Muizenberg med lite folk från kollektivet där vi bor i söndags. Var lite nervös att jag tappat alla skills sedan tiden i Australien men det gick över förväntan. Tog många vågor, gjorde få vurpor, fick till många långa åk, det gick helt enkelt riktigt bra. Egentligen tycker jag att det är mycket jobb (paddlande) och väntan på vågor för ganska lite surfande jämfört med tex vindsurfing men jag gillar enkelheten (inget segel, inget riggande, bara att ta brädan under armen) och närheten till havet (ligga i vattnet, läsa av vågorna) man får vid vågsurfing. Det är en sjukt skön känsla helt enkelt. Synd att vi inte har stränder med vågor i Sverige. Min Australienbräda står fortfarande inplastad i garaget i Kärna.

Ska iväg och kolla på Chelsea- Man City nu. Snart kommer en rapport om en lyckad mobile learning workshop vi hade idag om jag hinner:)

Inga kommentarer: