torsdag 8 september 2011

Ett drygt dygn på resande fot

Är nu framme i Mafikeng, den sydafrikanska staden där jag ska bo större delen av min tid här. Staden är en typisk afrikansk landsortshåla inte alltför gränsen till Botswana där de enda restaurangerna är snabbmatsställen.

Resan hit blev spännande redan i Sverige. Efter att ha sagt hejdå till Johanna (jobbigt) på tågstationen i Karlskrona gick tågresan bra. Ända till Lund. Där var det stopp pga en olycka på rälsen till Malmö (möjligtvis en hoppare?) Det skulle komma ersättningsbussar men de dröjde. Med två timmar kvar tills planet skulle lyfta började det bli riktigt jobbigt så jag och några andra stressade stackare tog taxi till Kastrup.

Flygningarna gick bra, British airways har stabila landningar och mycket film att välja på. Mellanlandning i London, kollade på X-men (halvdann) sedan somnade jag och vaknade i Johannesburg.

Där skulle en kille som heter Thabang möta mig. Trots att mitt plan var 40 min sent fick jag vänta en timme på honom. Fick ingen förklaring när han väl dök upp. Det är nog bara att vänja sig vid. Under tiden hann min svenske kollega Jonas dyka upp också.

Sedan väntade 4h längs en spikrak väg med brända gräsmattor och magra kor på sidorna inklämd i en varm, trång bil med Jonas, Thabang, en chaufför och nån mamma med ett litet barn. Jag fick mittenplatsen och vi lyssnade på Westlife hela vägen. Misär..

Till slut kom vi fram till Mafikeng och lodgen där vi ska bo tills huset vi skulle bott i blir klart. Snart hoppas jag få veta mer om jobbet, boendet och vad som ska göras i praktiken men det verkar kunna dröja..

Nånstans längs vägen har jag förlagt min kameraladdare och lite andra prylar också så bilder kommer tyvärr dröja.

6 kommentarer:

Martin Andreasson sa...

Gött att höra att resan gick bra!

Pelle sa...

Bara jag som tycker det är kul med namnet 'TheBang' (typ)?

Kul att läsa din blogg, skriv på!

Generalen sa...

Tack killar, Pelle: kul namn-unik kille.. Ska blogga mera jag lovar!

Malinson sa...

Heja dig brorsan! Skönt att höra att det inte bara är den yngsta Carlsson som är hård på tekniken ;) Lycka till med allt nu och håll modet uppe! Pappa kan köpa nytt batteri säger han om du läsre på det och säger vad det är för typ av batteri och grad av spänning. Fråga mig inte vad det är han efterfrågar då men han säger det i alla fall :P Han hälsar så gott också!! Kramar!!

Anonym sa...

Kul att höra hur det går! Efter sydamerika kan vi mer än väl sätta oss in i hur det känns när det inte riktigt flyter på. Typ som i Malmö. Och på flygplatsen. Och med huset. Tur att du är en cool kille utan tendens till nervsammanbrott :-) om du får tråkigt i väntan på jobb m.m. kan jag rekommendera en blogg som jag tror är i din smak - fredrik.cafe.se. Läs och njut :-) /Malin

Generalen sa...

Kul med kommentarer. Sa har mycket folk har det nog aldrig varit pa bloggen forut:) Det har ju varit lite av en omtumlande tid hittills sa det kanns bra att det finns folk hemma som bryr sig. Mer info kommer, vi hors!