tisdag 25 maj 2010

hundredpushups.com

Det finns en hemsida med träningsupplägg som heter hundredpushups.com. Målet med upplägget är föga oväntat att man ska klara av hundra raka armhävningar. Man börjar med ett maxtest för att kolla sin nivå och sedan är det tre gånger i veckan som gäller. Varje pass avslutas med att man maxar så många man kan. Progressionen i passen är helt galen, repsantalet höjs snabbt från beskedligt till att man undrar om de skämtar.

Jag började träna enligt upplägget men så kom en viss tennisarmbåge i mellan så jag fick lägga ner.
Något jag däremot fullföljde var ett annat schema på samma sida som syftade till att klara 200 raka situps med liknande träningsupplägg. Enligt instruktionerna var det snarare crunches än situps men 200 är ändå många. Jag valde att göra dem på pilatesboll för mina höftböjare brukar inte gilla de mängderna av situps när jag gör dem på golvet.
Passen gick att genomföra fast de var tuffa och idag var det dags för det stora testet.
Det gick galant och jag drog till och med iväg 50 extra. Jag minns inte exakt hur många jag gjorde för 4 veckor sedan när jag började passet men inte var det 250 st iaf så jag har höjt mig rätt bra.

Jag är ändå tveksam till 100 armhävningar, det känns som att situps kan man alltid att göra en till av men tar det stopp i armhävningar så tar det stopp. Däremot tror jag att man kommer höja sig betydligt även om man kanske inte klarar 100 st. Så kolla in hundredpushups.com, själv kan jag knappt bärga mig tills armen är läkt och jag kan testa det ordentligt.

Inga kommentarer: