söndag 29 november 2009

Svarta femman

Namn: Svarta femman.
Sport: Hockey
Lag: Torsby IK
Tid: 93-95
Uppställning: Pontus Sundberg-Jakob Olsson-Jag-Kristoffer Lorentsson-Martin Johansson.

Under mellanstadiet var hockey det viktigaste i mitt liv och i femman och sexan hade jag turen att ingå i denna femma. Vi var defensivt superstarka med två monster till backar varav en till och med kunde skjuta slagskott. En aningen puck-kär dribbler och en självutnämnd "polis" började (till tränarnas troliga förvåning) helt plötsligt passa varandra och bidrog med en hel del mål framåt.
Detta var under NHLkortens era i de svenska skolorna och med min matematiska ådra blev statistik förstås intressant. Jag höll järnkoll på vår statistik och svarta femmans +- var grym.
Vi-mot-dem-känslan var total då det var hårda, prestigefyllda internmatcher mot framförallt gula femman med några killar jag inte gillade speciellt mycket. Jag har inget emot dem nu skall tilläggas men då stod de inte högt i kurs..

Svarta femman var den andra givna enheten jag ingått i (tidigare hade vi olika varje gång) och den första jag trivts i. Det var första gången jag fick känna känslan av att ha ett riktigt givande, kontinuerligt samarbete med mina lagkamrater och att det kan vara lika roligt att spela fram som att göra mål själv, (jag tycker faktiskt det, vad ni än tror..). Dessa nyvunna insikter, kombinerat med att två av medlemmarna än idag är bland mina absolut bästa vänner gör att den alltid kommer ha en speciell plats i mitt idrottshjärta.

:) Svarta femman... happy days..
:( Valencia slarvade bort ännu en trepoängare igår.

Inga kommentarer: