tisdag 17 november 2009

Det nya Y-namnet

Det finns ett nytt namn att passa sig för. Folk döper inte längre sina ungar till Conny, Ronny och Sonny eller Benny, Kenny och Lenny eftersom alla vet att barn med de namnen har ca fyra gånger så stor chans att hamna i fängelse som vuxna. Jag saknar källa på detta men alla vet det ju så det måste ju vara sant. Hade bla. en lärare på universitetet som hävdade detta.

Istället har jag, som ju träffar en hel del barn i mitt yrke, (speciellt nu då jag vickar rätt mycket) hittat ett nytt namn. Det har hittills aldrig slagit fel. Ser man detta namn på klasslistan vet man att det kommer bli en jobbig resa. De exemplar jag jobbar med lite mer frekvent på mitt fasta jobb är absolut inga undantag. Namnet är dessutom lite lurigt på så sätt att det inte ger några bus-vibbar alls. Snarast tvärtom, närmast lite snobbigt.
Jag kommer inte avslöja namnet här då det finns en mikroskopisk chans att det sprids till fel personer men se till att fråga mig innan ni döper era nyfödda.

:) Innefotbollen kändes mycket bra idag.
:( Riktigt svårt att få en tvätt-tid här i nya lägenheten och inget torkrum finns det heller. Tvättfaciliteterna får IG.

3 kommentarer:

Jannike Lindberg sa...

Det är ganska komiskt... Ronny, Sonny, Benny! Jag har också hört detta. Men kommer desvärre inte i håg vart? Kuligt du skriver Jonathan! Ska följa din blogg, roligare än att kolla på Ullared eller rätta prov!

Så nu vet du att du har mig som läsare från och med nu.

Kramar Jannike

Generalen sa...

Kul, det går ofta lite lång tid mellan inläggen bara. Minns du när Viljo pratade om Y-namnen?
kram

HannaFindus sa...

Jag har också funderat en massa på detta med y-namn (och andra namn också för den delen - kolla min blogg). Det kan vara en urban legend, men enligt folk som inte lärt sig att fixa fram säkra källor är det tydligen bevisat att större andelen vars namn slutar på "y" sitter i fängelse.