tisdag 9 juni 2009

Göta Kanal 3 - Return of the IdrottsGeneral

Titeln syftar inte på filmen som utan tvekan kommer vara kass utan på att min tredje sommar på kanalen har dragit igång. Några ändringar , som sig bör i en uppföljare, har skett:

Först och främst är jag inte inte längre hyttvärd/jungman utan bara jungman. Dvs jag städar inte längre hytter och paxtoaletter (pax=passagerare). Galet skönt att slippa, behöver ej motiveras, det bara är så.

Jag har bytt båt. Från den gamla Wilhelm Tham (1912, årsbarn med Titanic men har hittils flytit bättre) till Juno som är ännu äldre (1874 tror jag). Första dagarna var jag helt yr och fick fråga mina skeppskamrater om var allting fanns hela tiden men det gick skapligt fort att vänja sig. Nu gillar jag Juno skarpt men det är nog ändå Thammen som är "hemma" på kanalen. Där har jag en bättre hytt också.

Jag jobbar numera 8 dagar i följd istället för 12. Skönt att vara borta kortare tid men man får mindre tid till att träna och man jobbar på natten. Vilket iofs ger lite extra ob-cash men det är ju skönt att sova på natten också.

Något som känns skönt är att det känns som man har stenkoll på vilka slussar som kommer när, vad som behöver göras etc. Att jag också är en av dem i besättningen som jobbat längst gör att jag känner mig som en äkta kanalveteran. Jag tror den här sommarn kommer bli riktigt bra.

Inga kommentarer: