onsdag 13 maj 2009

Couscous i påse

Såg att jag är länkad från Andreas http://lopningolivet.blogspot.com Hennes blogg handlar mestadels om träning (läs och fatta hur grymt Armytraining är) och namnet på min blogg är idrottsgeneralen så det kanske är dags att börja blogga lite om idrott och träning. Namnet förpliktigar ju lite. Det blir dock en mjukstart.

Relaterat till träning är mat och häromdagen skulle jag laga just mat. Couscous stod på menyn. Lite annat också förstås men det var couscousen som var nämnvärd, den var nämligen förpackad i påsar så att det skulle bli mer lättlagat(?).

Jag fattar att man förpackar ris så. Jättebra, man slipper avväga temperatur och passa plattan och sånt jobbigt. Ett rätt vanligt scenario när jag kokar ris hemma är att det kokar över, plattan blir smutsig, det luktar bränt i hela lägenheten, jag har ingen fläkt och... väldigt jobbigt helt enkelt! Ris är alltå skitsvårt.

Couscous däremot är betydligt lättare: bara att mäta vatten och gryn, koka vattnet, hälla det över grynen och sedan vänta lite. Inte ens jag misslyckas med det.
Påsen gör det bara svårare, man kan inte påverka hur mycket man vill ha och det var småjobbigt att få ut couscousen ur påsen. Det enda som skulle kunna motivera couscouspåsarna är att man slipper mäta något.

Hoppas bara inte att påsarna är någon sorts anpassning för att dagens ungdomar (vuxenvarningsord?) har så svårt att läsa och mäta att det behövs. Isåfall hoppas jag verkligen att jag får en tjänst med bara idrott och ingen matte till hösten.

Inga kommentarer: