torsdag 1 mars 2012

Köande och hemlängtan

Jag längtar hem rätt mycket nu. Har varit borta länge. Saknar mycket. Det känns som vi är mycket nära att uppnå det som är rimligt. Idag är det exakt en månad kvar innan jag är hemma. 1e april är det tänkt att jag ska vara tillbaka på svensk mark.

Hemlängtan går förstås upp och ner hela tiden men sällan är den så påtaglig som då man står i kö. Köande är lite av en konstform här. Trots mina 6 månader här (känns längre..) har jag inte lagt mig till med afrikanskt, oändligt tålamod ännu. Jag blir helt enkelt galet frustrerad när jag står i en kö och det inte händer någonting. Inte för att jag har så mycket bättre saker att göra men allt är bättre än att köa. Dessutom måste man köa rätt mycket oftare och rätt mycket längre än man är van vid hemifrån.

Idag fick jag köa vid två tillfällen och det är max för vad som är genomförbart.
Först ut var banken. Jag har åkt tidsmaskin och lyckats lägga vantarna på en check som jag skulle sätta in på chefens konto. Att sätta in pengar på chefens konto innebär att man inte ska använda den bank som finns inom gångavstånd utan den som man måste åka svettig minibusstaxi ifrån. Chefen känner nån på just den banken som kan fixa transfern snabbare/billigare och idag var det visst prioriterat. Ytterligare ett glädjeämne alltså, minibuss är jättenice.
När man står där, lätt svettig efter en varm biltur och har köat i 45 min tillsammans med en hord folk som ska sätta in sina pengar eller göra en överföring eller nåt annat simpelt och två av sju kassor är öppna saknar man ett land i norr med fungerande internetbank rätt mycket.

Kö nummer två var i mataffären. Smet in på hemvägen för att köpa bananer och biltong (torkat kött, sjukt gott). Eftersom jag bara hade två varor och kontanter gick jag till "snabb"kassan. Snabbkassan krånglar alltid, jag borde ha lärt mig men jag gav den en chans till. Bara tanken på att något skulle gå snabbt här är ett skämt så självklart går det inte snabbt i snabbkassan heller.

Tror det var tre pers för mig i kön. Borde ju gå ganska fort. I teorin. Nr ett lyckades nog ta sig igenom på normal tid, jag lade inte märke till att det tog konstigt lång tid iaf. Nr två hade nog 15 varor som det tog väldigt lång tid att flytta från kundvagnen till disken. Disken var förstås inte gjord för 15 olika tvättmedelspaket (eftersom det var en snabbkassa..) och det var trixigt för den stackars expediten att lyckas skanna alla 15 paketen. Speciellt eftersom hon rörde sig i slowmotion. Till slut blev hon klar iaf . Vid det här laget var jag duktig trött på att stå i kö och det var nog kärringen bakom mig också eftersom hon ständigt växlade mellan att trampa mig på hälarna och försöka smyga förbi mig i kön. Personen framför mig skulle köpa en limpa. Och betala med kort vilket man egentligen inte ska i "snabb"kassan men det var visst ok idag. Jag förstår fortfarande inte hur det kunde ta så lång tid som det gjorde. En vara, en kortdragning, minst 5 min.
Min tur: fram med två grejer, blip-blip, cash i handen , växel tillbaka, klar på 30 sekunder. Hur svårt kan det vara? Jag förstår bara inte hur så enkla standardgrejer kan ta så lång tid men det gör det. Varje gång.

Om en månad är jag tillbaka hemma med internetbank och självskanning igen. Längtar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Dunken,

Vilken tajming, jag börjar min pappaledighet i April. Då får du hänga med på sköna promenader i solen och så får vi dricka latté. ;-)



Var kommer du bo när du kommer hem?

over and out,

/Mattias

Johanna sa...

Längtar också...

Generalen sa...

Mattias: Haha, lattéfarsa.. Är Jim ledig snart också?
Kommer bo lite blandat mellan Karlskrona, Kärna och syrrans lägenhet i Göteborg. Lite promenader ska nog hinnas med.

Johanna: älskar dig.