måndag 13 februari 2012

The sweet pain of Kroppsviktsträning

För att ni inte ska tro att allt jag gör här är att läsa böcker kommer här ett inlägg om träning. Tror att det var ett tag sen sist. I höstas körde jag mest träning med enbart kroppsvikt, här fanns ett litet gym på lodgen men det var aldrig öppet. Så det blev mycket chins, armhävningar och olika hoppvarianter.

När jag kom tillbaka till Mafikeng hade de fixat till och öppnat upp gymmet så jag har kört 4 gympass plus tre timmar squash per vecka där sedan mitten av januari. Nej jag har inget liv, jag vet..

Förra veckan bestämde jag mig för att ändra rutinerna lite och körde och två skivstångskomplex och två cirkelpass istället för den traditionella styrketräningen. Galet jobbigt var det.

Det fick mig att minnas hur jobbigt det var med Armytraining som jag körde för några år sedan. Hade man inte gjort det på ett tag var det rena döden. Nästa gång man körde var lättare (inte lätt dock, det är bland det tuffaste jag gjort) men missade man en vecka var det som att vara tillbaka på noll igen.

Jag tror att det är kombinationen av mjölksyra, explosiva helkroppsövningar, svårighet att andas under övningarna och extremt lite vila som gör det så jobbigt. Väldigt få är vana vid att anstränga sig på det sättet. Få gillar smaken av blod i munnen men när man är klar med passet är det en sjukt skön känsla. Många testar en gång och aldrig mer. Andra blir fast.

Här är mitt favoritpass iaf. Ett pass jag hittat på nätet och sen ändrat om lite. Kräver en stång att hänga i. Ingen vila mellan övningarna.

8 burpees (gör inte armhävningen, satsa på fart istället)
8 pullups
8 utfallshopp
8 armhävningar med klapp
8 tuckjumps (från böjda knän: upphopp med höga knän)
8 toes-to-bar (Häng i armarna, lyft benen och toucha stången)
8 180jumps (från böjda knän: hoppa och vrid ett halvt varv i luften)
8 spiderpushups (armhävning, i bottenläget lyfter man ena benet och touchar armbågen med knät)
60 sekunder planka
Vila 60-90 sekunder och kör igen. 5 varv totalt.
Försök få ett flyt med så få avbrott som möjligt.

Enskilt är inte 8 reps av de övningarna så extremt jobbiga men ihop blir det tufft. Pulsen är konstant hög och från och med klapparmhävningarna börjar det bli knepigt att andas. Tips här är att andas så aktivt som möjligt.

Testa och säg vad du tycker om passet om du är sugen på lite variation i träningen. Gillar du det så finns det mer:)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det går ju an att skriva om hur mycket man tränar. Vad du går miste om här hemma i snön och kylan är följande:

900m intervaller i skidbacke lett av Kenny

Kettelebells pass alla Pavel Tsatsouline

Bokis stenålderskost (givetvis med tysk disciplin)

Men kul och se att du kör på. Vem vet när du kommer hem igen kanske du till och med kan vara uppe och nosa på käre sambos tider.... :)

/Teddy

Generalen sa...

Störd som jag är så får jag bara mer hemlängtan..
Vem har köpt nåt av Pavel? Har tänkt köpa någon av hans böcker när jag kommer hem. Mycket nytt jämfört med Linus bok?

Får se vilken form jag är i när jag kommer hem men det blir ju inte så mycket löpning här nere..

Kör hårt så länge, ses i april.

Teddy sa...

Det är "Enter the kettlebells" som vi går efter. Pavel är rå... ta bara kapitlet "how to be a man among men"

"There are no shortcuts. The fact that a shortcut is important to you means that you are a pussy."

"The only legitimate use for a glove is to cover an injury... A desire to prevent callus formation (possibly so as to not snag one's pantyhose) does not constitute a legitimate use. And if you do insist on wearing gloves, make sure they match your purse".

Glömde även att skriva att du missar hockeyn på Jennylund...

Generalen sa...

Haha, Pavel, man of men..

Han verkar bra, ska köpa en bok av honom när jag kommer hem så om ni redan har Enter kan jag ju köpa nån av de andra. Är passen bra och genomförbara eller är det överdrivet? Du och Bok som kör ihop eller? Kollade hans funbeat och där var mest indoorwalking..

Testat passet ovan fö?

Generalen sa...

Kan du ge mig nåt gött Pavel-pass? Har Kb-abstinens här nere och körde svingar med en hantel idag. Funkade det med faktiskt..

Kör hårt.

Jim sa...

Vad händer?
Folk (ni) går alltså och köper träningsböcker? Detta var det sjukaste/skönaste jag hört på länge. Hur får man denna inspiration? Själv är jag stolt om jag får rundat dammen uppe i slottsskogen 2 ggr/månad.
Jaja, dags att komma hem nu Dunken så får du drar i gång ett pass i skatås så vi halvdöda får röra på fettet.

Generalen sa...

Man är sjukt nördig och när man börjat är det svårt att sluta, att umgås med likasinnade hjälper också till. Vi drar gärna med dig. Men var försiktig med vad du önskar dig, du kanske kommer ångra dig :)

Aulin-Rodén sa...

Tackar för hälsningen efter öppet spår.

Tyckte ju som sagt att det gick väldigt bra, ända tills du frågar om Kenny kört. Var ju självklart tvungen att kolla och inser den bittra verkligheten att Kenny är 2!!!! 2 j*vla timmar före mig, samma dag och samma förutsättningar.

Hatten av för honom och jag inser att jag kanske också skall haka på trenden att träna lite mer.
Fortsätt skriva en massa pass så kanske jag gör dem i min ensamhet här hemma i Sthlm.

Den där cykeln skall allt få sig en omgång inför VR.

Haré

Generalen sa...

Erik: Ja Kenny är ett monster vad gäller såna saker. Vad gäller längdåkning så är det inte bara att han är grymt vältränad (vilket han är) men han är verkligen BRA på skidorna också. Åkte mycket som barn och så. 5.10 är en sjuk tid men 7 är inte dåligt heller.

Testa passet och se vad du tycker, mycket roligare än cykel:)