måndag 15 november 2010

Att skaffa ett bidrag

Att skaffa ett bidrag är att ta tag i sitt liv som en vis (nåja..) värmlänning sade en gång. I somras gjorde jag ett försök. Det är ju trots allt rätt svårt att jobba som lärare under sommarlovet så jag tyckte att de två månadernas arbetslöshet skulle vara värda lite pengar.

Grunden lades förstås för ett och ett halvt år sedan då jag mycket förutseende gick med i AEA, Akademikernas erkända A-kassa, typ. I somras tog jag itu med själva sökandet. Pappersexercisen var mördande men 80% av en månadslön kändes rätt värt att jobba för. Det var intyg att man var arbetslös, besök på a-kassa, upprättande av handlingsplaner, intyg att man har jobbat, fler intyg, fler anmälningar, nåt intyg saknades.. Det tog aldrig slut. Det är lättare att skaffa arbetsvisum i Australien eller inresevisum till små afrikanska stater än att söka A-kassa. Att inte så många skolor har öppet på sommaren gjorde det inte heller lättare.

Nu i november var allt klart och jag fick besked om hur mycket extra välbehövliga pengar det skulle bli. Först kom ett besked som sade att jag minsann inte kunde bidrag för alla de 25 dagarna jag sökt för utan bara de 12 sista eftersom jag fick extra ferielön i januari. Detta hade jag förstås förträngt och pengarna som jag skulle levt på under sommaren brändes på längdskidor, cyklar och annat viktigt. Där försvann drygt halva beloppet men ok, det lät vettigt.

Samma besked upplyste mig också mycket vänligt om att jag tjänat 7 spänn för lite per månad det senaste året för att få full ersättning. Där gick en dags ersättning ner från 680 kr till knappt 500.

Nästa besked sade att jag var berättigad till ersättning för 12 dagar. Fint. En snabb koll i en kalender visade att 4 av de 12 dagarna var helgdagar. Nere på 8 dagars ersättning alltså men 4000 skulle ändå vara välkommet.
Självklart fanns det ytterligare en hake. En grand finale bland överraskningarna som de vänliga människorna på AEA haft i beredskap åt mig: De första 7 dagarna man är berättigad ersättning för får man nämligen ingen ersättning! Kul va? Återstod alltså en dag. Med 80% av bidraget. Tack så jävla mycket!

Inga kommentarer: