fredag 22 oktober 2010

A revolution of the mind?

Har just börjat läsa Jonas Coltings bok " Jag vill ju bara se bra ut naken". Nu har jag bara kommit tre kapitel men redan måste jag börja ifrågasätta hans tankar eller min egen träning på flera punkter.

Colting förespråkar låg- till medelintensiv konditionsträning som om det var lösningen på alla världens problem ungefär. Anaerob träning ska undvikas om man inte är på elitnivå. Efter ett konditionspass ska man känna att man kan köra samma runda igen. No pain no gain är bara dumheter.

Inte direkt det sätt jag tränar på eller tycker är roligt om man säger så. Jag gillar att köra slut på mig. Gillar att spurta uppför backen i slutet på löprundan. Gillar armytraining. Gillar att lyfta tungt (nåja, relativt..). Gillar spykänslan jag får efter 300-passet. Gillar att pressa mig själv.

Fast med tanke på att han är triatlet i världsklass och jag är en 28åring som drar på mig skador hela tiden ska jag ge boken en chans.
Colting skriver själv i förordet att man som läsare ska vara kritisk mot boken. Det kommer jag också vara, jag kommer inte svälja allt med hull och hår men jag kommer ta mig en rejäl funderare på hur jag själv tränar och vad det leder till. Och det är väl det som är meningen med de flesta träningsböcker?

Inga kommentarer: